Concert ‘Misa en Miserere’, 18 mei 2025 om 14.30 en 16.00, St. Aegtenkapel in Amersfoort
Feestelijke afsluiting van ons jubileumjaar

We trokken ons jubileumfeestje ook in 2025 nog door. Onder de titel ‘Misa en Miserere’ werden samen met projectzangers die middag twee spetterende concerten neergezet. De Misa Criolla van de Argentijnse componist Ariel Ramírez is een van de meest geliefde Argentijnse composities. Het is een wonderlijke vermenging van volksmuziek, religiositeit en klassieke muziek. De Misa Criolla werd gecomponeerd in 1964 en is een echte Creoolse mis: inheems, maar met allerlei invloeden van buitenaf. De naam ‘Criolla’ staat voor de vele culturele invloeden in Argentinië. De Misa Criolla werd begeleid door ensemble Grupo Los Criollos onder leiding van Alvaro Pinto Lyon. Het Zuid-Amerikaans ensemble werd 15 jaar geleden in het leven geroepen met als doel het geven van krachtige interpretaties van de muzikale werken van Ariel Ramirez: de Misa Criolla, Navidad Nuestra en Misa por la Paz y la Justicia. Ook wil het ensemble de verschillende stijlen van de rijke folklore van Latijns-Amerika onder de aandacht brengen bij een breed publiek. De groep is geworteld in de Zuid-Amerikaanse muziektraditie uit de Andes en wordt gevormd door ervaren en gepassioneerde muzikanten.
James MacMillan (Schots componist, geboren in 1959) componeert muziek met een mystieke sfeer, met net als de Misa een kerkelijke tekst (Miserere komt uit Psalm 51). Miserere is gecomponeerd in 2009 en weerspiegelt de intensiteit, emotie en spiritualiteit die kenmerkend zijn voor veel van zijn werk. Net als zijn beroemde Seven Last Words from the Cross en Stabat Mater bevat dit stuk vaak elementen van traditionele liturgische muziek, terwijl het ook moderne harmonische en melodische technieken omarmt. De compositie valt op door de rijke harmonieën, lyrische lijnen en momenten van grimmige schoonheid. Het is sterk beïnvloed door MacMillans rooms-katholieke geloof en de componist gebruikt de koorleden vaak om een contemplatieve en transcendente sfeer te creëren.
De concerten werden mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage vanuit de volgende fondsen: K.F. Hein Fonds, Mien van ’t Sant fonds, het Cultuurfonds, Fentener van Vlissingen Fonds , Carel Nengerman Fonds en een incidentele subsidie vanuit de Gemeente Amersfoort. Wij zijn alle fondsen zeer erkentelijk voor deze ondersteuning!
Door Peter Bruinsma
Het Amersfoortse vocaal ensemble Amer Consort geeft op zondag 18 mei, onder leiding van José van Lieshout, een jubileumconcert ter gelegenheid van het vijfendertig jarig bestaan.
AMERSFOORT Het Amersfoortse vocaal ensemble Amer Consort geeft op zondag 18 mei onder leiding van José van Lieshout een jubileumconcert ter gelegenheid van het vijfendertig jarig bestaan in de Sint Aegtenkapel Amersfoort. Dat gebeurt twee keer; om 14.30 en om 16.00 uur. door Peter Bruinsma Het programma bestaat uit twee grote werken; het Miserere van James MacMillan en de Misa Criolla van Ariel Ramirez. Het Zuid-Amerikaanse ensemble Grupo Los Criollos begeleidt het Amer Consort in de Misa Criola. Het Amer Consort werd opgericht in 1989 door Gerard van Amstel en heette toen nog het Amstel Consort. Na het vertrek van van Amstel koos men voor de naam Amer Consort. Het is een ambitieus koor dat de uitdaging zoekt in spannenede klassieke koormuziek van de middeleeuwen tot nu en zingt zowel a capella als met instrumentale begeleiding. Het plezier in zingen staat voorop waarbij er ook altijd oog is voor de ontwikkeling van het muzikale kunnen.
Hoofd van de pr- commissie van het koor is Maaike Akkermans. Zij benadrukt dat het geven van een concert met instrumentale begeleiding niet vaak gebeurt. ,,Het is voor elke vereniging een hele klus om de benodigde gelden daarvoor beschikbaar te hebben. Voor deze speciale gelegenheid hebben we fondsen, sponsoren en de gemeente Amersfoort benaderd en konden we dit bijzondere programma realiseren.”
OPZWEPENDE INSTRUMENTALE BEGELEIDING Het Amer Consort telt achttien leden. Voor de uitvoering van de Misa Criolla van Ramirez met de vurige opzwepende instrumentale begeleiding is een wat uitgebreider vocaal ensemble wel een vereiste. ,,Daarom hebben we projectleden gezocht en gevonden. Voor de uitvoering van het stuk van Ramirez hebben we nu vijfendertig zangers. Dat is mooi in evenwicht met de instrumenten. Bij de uitvoering van het meer sobere en ingetogen a capella werk van Mac Millan doen niet alle projectzangers mee. Uiteraard hopen we dat een aantal tijdelijke zangers bij ons willen blijven, hoewel de ervaring leert dat enthousiaste zangers zich liever projectmatig, en dus tijdelijk, aan een ensemble willen binden.”
HET MISERERE De Schotse componist James MacMillan componeert muziek met een mystieke sfeer. Het Miserere maakte hij in 2009 en weerspiegelt de intensiteit, emotie en spiritualiteit die kenmerkend is voor zoveel van zijn werk. Het stuk bevat elementen van traditionele liturgische muziek, terwijl het ook moderne harmonische en melodische technieken omarmt. Het Miserere valt op door rijke harmonieën, lyrische lijnen en momenten van grimmige schoonheid. ,,Het werk is sterk beïnvloed door eerdere zettingen van het Miserere, maar zijn versie is uitgesproken modern en expressief in zijn emotionele bereik”, vult Maaike Akkermans aan. ,,We zijn in januari aan dit stuk begonnen en het is zeker uitdagend en prachtig, maar ook ingewikkeld.” Dirigent Jose van Lieshout kan dit zeker beamen. ,,Het is geen makkelijk werk en vraagt wel wat van het koor. Het is een heel intens stuk dat begint met een desolaat sober intro dat gaandeweg warmer wordt in de uitbreiding door de verschillende stemgroepen. Het Miserere kent recitativische Gregoriaanse delen en oriëntaalse lijnen. De sfeer is uiterst spiritueel en in zekere zin oosters van kleur. Net als bijvoorbeeld Gjeillo en Whitacre kenmerkt het werk van MacMillan zich door lange lijnen met mooie harmonieën.”
MISA CROILLA De Misa Criola is één van de meest geliefde Argentijnse composities. Het is een wonderlijke vermenging van volksmuziek, religiositeit en klassieke muziek. Het werd gecomponeerd in 1964 door Ariel Ramirez. Het is een echt Creoolse mis: inheems, maar met allerlei invloeden van buitenaf. De naam Criolla staat voor de vele culturele invloeden in Argentinië. Dramatische ritmes uit het noordelijke Andesgebergte vormen de basis van het Kyrie. Het populaire Gloria bestaat grotendeels uit een vrolijke ‘carnavalito’. Het Credo is een onweerstaanbare ‘chacara’, de belangrijkste feestdans in Argentinië. In het Sanctus horen we dan een subtielere variant op de carnavalito. In het tweede Vaticaanse concilie in 1962 werd bepaald dat missen in de volkstaal niet langer verboden waren. Dat gaf Ramirez vrij spel om een mis in de Spaanse taal te componeren. In dit werk laat Ramirez het idioom voor koor, solisten en instrumentalisten mooi vervloeien met traditionele Latijns-Amerikaanse dansritmes en ritmes van de indianen en creolen. De keuze van de instrumenten versterkt de folkloristische sfeer van het stuk. José van Lieshout vond van meet af aan dat het jubileumconcert uit twee grote werken moest bestaan en niet zoals gebruikelijk uit meerdere a capella composities. ,,Daarnaast zochten we naar een feestelijk werk met een energiek karakter om dit jubileum luister bij te zetten. Het is een heel energiek werk waar iedereen blij van wordt. Met dit werk besluiten we dan ook ons jubileumconcert.”
ONTWIKKELING VAN DE KOORKLANK Het Amer Consort wil vooral kwaliteit bieden aan de luisteraars. Onder leiding van José van Lieshout besteedt het koor veel tijd aan de ontwikkeling van de koorklank. Het koor repeteert op maandagavond in De Brugkerk. Enthousiaste mannen en lage alten zijn van harte welkom. Eerst volgt een auditie, daarna tijdelijke deelname aan een project waarna bepaald wordt of de deelname definitief kan worden. Veel zangers studeren thuis aan de piano zodat in de repetities meteen aan de afwerking gewerkt kan worden. In het jubileumconcert van 18 mei toont het koor de groeiende ambitie en het streven naar uitdaging en vernieuwing. ,,De combinatie van het ingetogen en contemplatieve Miserere en de uitbundige Misa Criolla geeft het programma
een gelaagdheid die het koor zal aanspreken en die het voor het publiek een bijzondere ervaring maakt”, concludeert Maaike Akkermans.
Na het jubileumconcert van 18 mei gaat het koor werken aan het najaarsconcert van 22 november waarin herfst, Advent en de somberheid van het najaar centraal zal staan. Jubileumconcert Amer Consort o.l.v José van Lieshout m.m.v Los Criollos, St Aegtenkapel, zondag 18 mei, 14.30 en 16.00 uur.
Adventsconcert ‘In Freezing Winter Night’, 30 november 20.00 uur, Nieuwe kerk in Amersfoort
De adventstijd – de laatste vier weken voor Kerstmis – is een tijd waarin traditiegetrouw bezinning en hoop centraal staan. Passend bij dit thema zingen we A Ceremony of Carols van Britten, een voorbeeld van verwachtingsvolle en feestelijke muziek. In Oud- en Middelengelse teksten wordt de geboorte van Jezus jubelend aangekondigd: vanaf nu zal alles anders worden. Gezien de haat, de onverdraagzaamheid en de vele oorlogen in de wereld om ons heen, lijkt dit voorlopig echter vooral een loze belofte. Wat voor goeds hebben godsdiensten en ideologieën ons gebracht? Het Amer Consort had behoefte het romantische beeld van de vredige Kerst in een ander perspectief te plaatsen en kwam uit bij de Amersfoortse Anne-Maartje Lemereis, Componist des Vaderlands ’24-25. De twee delen Who created this en Hope uit Lemereis’ Spiegelcantate (2019) lijken in eerste instantie perfect aan te sluiten bij de verwachting van het publiek. Naarmate de delen vorderen, ontwikkelen de teksten zich echter tot een krachtig protest dat aanzet tot nadenken. De combinatie met A Ceremony of Carols maakt dit programma tot een spannend geheel. Voor dit programma werkten we samen met harpiste Janneke van der Lugt.
Groot Amateurkunstfestival te Amersfoort, zaterdag, 14 septemberWe traden 2x op: 11.00 uur in de St. Aegtenkapel en 13.00 uur in de Oud-Katholieke Kerk, waarbij we stukken uit ons vorige programma ‘Dichter bij Muziek’ lieten horen. We werden begeleid door Toko Tsuchiya op de piano.
Zaterdag 6 april 2024, Johanneskerk in Amersfoort
Dichter bij Muziek
In dit concert stonden de dichters centraal die componisten hebben geïnspireerd tot het schrijven van prachtige koormuziek. De kern van het programma werd gevormd door de Birthday Madrigals van John Rutter, in 1995 gecomponeerd ter gelegenheid van de 75e verjaardag van de beroemde jazzpianist George Shearing. Toepasselijk omdat ook het Amer Consort dit jaar iets te vieren heeft: het bestaat 35 jaar!
Aan dit concert werd instrumentele medewerking verleend door Toko Tsuchiya, piano en Pieter van Lier, contrabas.
Zondag 29 oktober 2023, Nieuwe Kerk in Amersfoort
Leven, liefde en lijden
Een afwisselend programma met werken van Whitacre, Rodrigo, Ben-Haim, Desprez, Tomkins. Indringende Franse en Engelse klanken uit de renaissance, eeuwenoude Sefardische melodieën in een fascinerende moderne toonzetting en ontroerende Hebreeuwse liefdesliederen van deze tijd.
Tijdens dit concert werden we begeleid door Toko Tsuchiya (piano) en Alethea Witmer (viool) en zongen we samen met het Kinderkoor Bubbels van Scholen in de Kunst o.l.v. Anne Marije van den Toren. Aansluitend aan het concert was er gelegenheid om na te genieten met een hapje & drankje.
Zondag 19 februari 2023, Johanneskerk in Amersfoort
O, mijn hart! – muziek vol pijn en vreugde
Maanden is hard gewerkt aan een bijzonder concert onder de treffende titel ‘O, mijn hart!‘
Op zondag 19 februari om 15.00 uur in de Johanneskerk kon het publiek genieten van de intieme stukken vol pijn maar ook vol vreugde. Op het programma stonden o.a. Madrigalen van Bohuslav Martinů (1890-1958) en Thomas Morley (1557-1602), aangevuld met enkele prachtige a capella stukken van Debussy, Villa Lobos, Holst en Janaček. En natuurlijk ontbraken de lekkere hapjes niet.
Zaterdag 2 juli 2022, Nieuwe kerk in Amersfoort
Op 2 juli hebben we de Reprise van de Nederlandse première van het Requiem voor gevallen broeders van Kastalski in Amersfoort uitgevoerd.
Dankzij medewerking van gastzangers, de professionele solisten Esther Putter en Bram Trouwborst en een strijkers-ensemble werd het een prachtig concert om niet te vergeten.
Zaterdag 18 juni 2022, in de Utrechtse Nicolaïkerk
Er beleefden twee versies van het Requiem van Kastalski hun Nederlandse première: de muzikaal veeleisende a capella-versie en de prachtige bewerking die de Schots-Australische componist Graham Hair maakte voor koor en strijkers. Er waren zo’n 90 musici bij de avond betrokken. Dit concert was voor dirigent Leenke de Lege tevens de afsluiting van haar masterstudie Koordirectie. Ze is met succes en veel lof geslaagd!
4 mei 2022: herdenkingsconcert in Amersfoort
Sfeervol concert met muziek van o.a. Parry, Purcel, Guest, Kastalski, Jiddische componisten en mooie gedichten, voorgedragen door 3 inwoners van Amersfoort.
13 maart 2022: Lenteconcert
Kleinschalig, ongedwongen concert met als thema: een nieuw begin na 2 jaar Corona-pauze
In 2020 en 2021 konden we helaas geen concerten geven ivm de CORONA pandemie.
*****************************************************************
23 en 24 november 2019: Beethoven & Brahms
Samen met het Amersfoorts Jeugdorkest (AJO), Trajecti Voces en 4 solisten
25 en 26 mei 2019: Mariavespers
We bestaan 30 jaar en dat vierden we op 25 en 26 mei 2019 met:
MARIAVESPERS van MONTEVERDI
met medewerking van 6 professionele solisten
Sopraan: Tanja Obalski en Maria Goetze
Tenor: Immo Schröder en Mathis van Cleynenbreugel
Bas: Florian Just en Mitchell Sandler
en volledig orkest op authentieke muziekinstrumenten van het Castello Consort uit Den Haag zinken, trombones, violen, harp, orgel, theorbe, etc.
24 en 25 november 2018
De Russische Ziel: een volledig Russisch programma. Met onder andere delen uit de Vespers van Rachmaninov, Slavische vroege werken van Arvo Pärt en werken van onbekende Russische componisten zoals Kalashnikov en Dylecky.
24 juni 2018 Sehnsucht
Het Amer consort heeft ook in 2018 een luchtig en smaakvol zomerprogramma verzorgd, waarbij onder meer in kleine ensembles werd gezongen, onder het genot van een hapje en een drankje.
Repertoire: Duitse Romantische liederen; o.a. van Mendelssohn, Haydn, Rheinberger, Brahms, Schubert ea.
Amersfoort centrum, in de sfeervolle Lutherse kerk ” De Amersfoortse Zwaan” in Amersfoort Langestraat. Met mooie piano begeleiding door Irina Parfenova.
24 en 25 maart 2018
Passieconcert Historia des Leidens und Sterbens
o.a. Johannes Passion-Heinrich Schütz en Stabat Mater-Heinrich von Biber met orgel en solisten
Johanneskerk te Amersfoort en Oude kerk te Soest
6 en 7 januari 2018 Weihnachtsoratorium-Bach
Samen met Trajecti Voces uit Utrecht
Solisten:
Aldona Bartnik, sopraan
Emma Brown, alt
Jelle Leistra, tenor
Andrew Hopper, bas
met medewerking van:
Met dank aan onze subsidieverstrekkers:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Voorproefje: Jauchzet, opname van een repetitie. Ook zonder de enthousiaste trompetklanken al zeer feestelijk! En nogmaals, maar dan met pianobegeleiding op onze studiedag. Daar word je toch vrolijk van….
Crowdfunding ten behoeve van cd opname en coaching van jonge solisten
Middels een geslaagde crowdfundingsactie van ‘Voor de Kunst’ is het ons gelukt om voldoende geld in te zamelen om de concerten professioneel op te kunnen nemen. Tevens kunnen we hiermee het coachingstraject van onze jonge solisten financieren. Een geweldig resultaat. Dank aan iedereen die ons hierin gesteund heeft!
Crowdfunding Bach – bekijk hier onze pagina van VoordeKunst
ROMAANSE ZOMER 18 juni 2017
Koers Noord-Oost
zaterdag 18 maart 2017 20.15 uur Johanneskerk Amersfoort
zondag 26 maart 2017 15.30 Oude kerk Soest
Met medewerking van Baltische musici Līga Griķe (kokle) en Anna Britāla (viool).
Wij nemen de luisteraar mee op reis door de sfeervolle en mystieke Baltische wereld.
In dit project brengt het Amer Consort muziek ten gehore van vooral eigentijdse componisten uit Noord-Oost Europa. Zo hoopt het koor bij te dragen aan de waardering voor muziek uit landen in een diffuse positie tussen het westen en het oosten. Aan de ene kant maken de Baltische staten al sinds de tijd van de Hanze deel uit van de Europese culturele en economische ruimte, hetgeen eind vorige eeuw bekrachtigd werd door de opname van de drie landen in de Europese Unie. Aan de andere kant staat die Europese inbedding nog altijd onder druk door de geopolitieke opstelling van het grote buurland Rusland. Het is dus ook een uiting van solidariteit met de bewoners van de Baltische staten om hun muziek en cultuur centraal te stellen in een concertreeks.
De Baltische staten hebben sterk geleden onder de inlijving bij de Sovjet-Unie en de daarop volgende onderdrukking van de nationale talen en culturen. Het zingen in koorverband is altijd een middel geweest om de eigen taal en cultuur levend te houden. Het is dan ook geen wonder dat ‘de zingende revolutie’ de informele aanduiding is voor de geweldloze revolutie tussen 1987 en 1991 die tot hernieuwde onafhankelijkheid voor de Baltische staten leidde. Tijdens de Sovjet-overheersing gold het zingen van ‘nationalistische liederen’ als een subversieve daad. Het hoogtepunt van ‘de zingende revolutie’ was op 23 augustus 1989 de ‘Baltische Weg’, een zingende menselijke keten vanaf de Estse hoofdstad Tallinn via de Letse hoofdstad Riga naar de Litouwse hoofdstad Vilnius. De keten was 600 kilometer lang en er deden twee miljoen mensen aan mee.
Estland en Finland, hoe nauw verwant qua taal ook, waren sinds de 2e Wereldoorlog gescheiden door het IJzeren Gordijn. Er was weinig uitwisseling mogelijk en Estland verkeerde in een isolement. Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie in 1990 kwam het contact weer op gang. Finland hoort nu de facto bijna bij de Baltische staten. Er is een nauwe muzikale samenwerking. De meeste Baltische bladmuziek wordt in Finland uitgegeven.
Naast prachtige en krachtige muziek uit de Baltische staten zal er in dit programma ook aandacht zijn voor de minder bekende maar geweldige Finse koormuziek. Dankbaar gebruik makend van native speakers gaan we enkele Finse werken voor koor toevoegen aan dit programma.
De geselecteerde muziek kenmerkt zich door een combinatie van vertrouwde elementen (de meeste stukken zijn gebaseerd op liturgische teksten in het Latijn) en klankbeeld enerzijds en verrassende harmonische structuren anderzijds. Ondanks de originele en soms dissonante klankkleur bevat deze uitermate evocatieve muziek voldoende herkenbare aanknopingspunten voor de luisteraar. Deze zal worden meegevoerd naar de ijle sferen en ongerepte natuur van de Baltische landen. De dirigent ontsluit het repertoire voor het publiek door op verschillende momenten tijdens het concert op toegankelijke en prikkelende wijze een toelichting te geven met achtergrondinformatie over de componisten, hun werk en de context waarin het tot stand is gekomen.
**********************************************************************************
Aan de slag met Bach – 8 en 9 oktober 2016
Amer Consort maakte deel uit van de 2e Amersfoortse Bachdag.Zaterdag 8 oktober 2016 bruisde de binnenstad Amersfoort voor de tweede keer van de muziek van Johann Sebastian Bach. In alle kerken en kapellen waren er gedurende de hele dag concerten, gratis toegankelijk, uitgevoerd door (veelal) professionele musici. Amer Consort trad op in de Xaveriuskerk. Op zondag 9 oktober stonden wij met een uitgebreider programma geprogrammeerd in de concertserie van de Oude Kerk in Soest. Op het programma stonden onder meer twee motetten van Bach, te weten Lobet den Herrn, alle Heiden BWV 230 en Jesu meine Freude BWV 227. Verder werden bijzondere stukken uitgevoerd van Johann Ludwig Bach en Gottfried August Homilius. Het koor werd begeleid door Jaap Jan Steensma op kistorgel en Michael Tweed-Kent op cello. Als speciaal item werden tijdens de concerten enkele bekende koralen uit de Matthäus Passion in scratchvorm met de bezoekers gezongen zodat ook het publiek aan de slag kon met Bach!
*********************************************************************************
Boheemse Passie, muziek voor de donkere, stille tijd – 19 en 20 maart 2016
Het programma dat het Amer Consort voor de Lijdenstijd heeft samengesteld bestond geheel uit werken van Middeneuropese, vooral Boheemse, meesters. Centraal stond het Miserere van František Ignác Antonín Tůma (17041774). Tůma werd geboren in het Boheemse Kostelec nad Orlicí, maar werkte vooral in Wenen, o.a. als kapelmeester van keizerin Maria Theresia van Oostenrijk.Een ander sleutelstuk van dit programma was de Missa per Quadragesima van Johann Michael Haydn (17371806). Deze jongere broer van Joseph Haydn werd bewonderd door Mozart om de intensiteit van zijn geestelijke koormuziek en had daarmee merkbaar invloed op diens Requiem. Verder klonk er nog een keus uit Zelenka’s responsoriën voor de goede week. Bach bewonderde zijn tijdgenoot Zelenka (16791745) om zijn fijnzinnige contrapunt en rijke harmonieën. Het geheel werd opgediend in de vorm van een Donkere Metten, waarbij na ieder stuk een kaars uitging en het licht langzaam doofde. Indrukwekkende muziek, waarin de grote Boheemse barokcomponisten het lijden van Christus zo intens schilderen.
*********************************************************************************
Saint Nicolas Cantata – Benjamin Britten 28 en 29 november 2015
‘Sinterklaas Kapoentje, gooi wat in mijn schoentje!’ We voeren de Saint Nicolas Cantata van Benjamin Britten uit voor tenorsolo, jongensstemmen, koor en instrumentaal ensemble.
Dit is een samenwerkingsproject met Trajecti Voces uit Utrecht.
In deze Cantata wordt duidelijk wat schoenzetten, strooigoed en de lekkernijen (en nog veel meer) echt te maken hebben met deze bisschop van Myra.
Vol verwachting klopt ons hart…
***********************************************************************************
Omfietsconcert – 5 juli 2015
************************************************************************************
Voici le Printemps
Op 17 en 18 april 2015 bezongen we de lente en de liefde met heerlijke liederen van Debussy, Poulenc en Milhaud.
”Mijn God, wat is ze mooi! Zo begeerlijk loopt zij daar… “Dieu! qu’il la fait bon regarder la gracieuse bonne et belle”. Zo begint het eerste lied van de Trois Chansons de Charles d’Orléans (de dichtende prins) van Claude Debussy. Vlinders fladderen uitbundig en de liefde hangt in de lucht…
Na het feestelijke jubileumconcert met de stralende klanken van barokmuziek ging het Amer Consort een nieuwe uitdaging aan. Dirigent Dirkjan Horringa wil met dit Franse repertoire met teksten van rond 1900 het koor weer naar een hoger niveau tillen. Dit vraagt een totaal andere benadering van de stem, met een meer ingetogen, enigszins nasale klank en veel snelle Franse tekstuitspraak.
***********************************************************************************
Hail! Bright Cecilia! 22 nov en 23 nov 2014
Purcell componeerde de ode aan het muzikantengilde voor de dag van hun beschermheilige, St. Cecilia. De prachtige samenklanken die zo bekend zijn van Dido en Aeneas tref je hier ook weer aan. Bij het componeren van ‘Hail! Bright Cecilia’ heeft Purcell veel variatie en diversiteit aangebracht en kans gezien de diverse elementen tot een geheel te maken. Een bijzondere kans om deze prachtige muziek te zingen.
Magnificat
Waar Bach in zijn beginjaren voornamelijk kleinschalige kamermuziek-werken componeerde, pakte hij in 1723 als Kapellmeister in de Thomaskirche te Leipzig zeer uitbundig uit met grootschalige koormuziek in het Kerst-Magnificat. Een feest voor het oor en zeker ook een uitdaging voor de stem. Wij zijn ontzettend blij dat wij voor dit concert mochten samenwerken met het internationaal samengesteld professioneel ensemble onder leiding van Marco Vitale.
*************************************************************************************
Kompassio 12 april 2014 en 13 april 2014
Een passieconcert dat vanuit verschillende componisten uit verschillende tijden de gebeurtenissen van het lijdensverhaal vertelt. De Lijdenstijd is van oudsher een periode van verstilling en inkeer. In de muziek vind je dat terug in relatief eenvoudige structuren en kleine, bescheiden bezettingen. Geen wereldlijke pracht en praal, maar verstilde muziek. Het verhaal van het lijden en sterven van Christus wordt verteld, en daar zijn geen trompetten en pauken bij nodig. Dat vind je enigszins terug in de passies van Bach, maar vaak veel sterker in de talloze composities van voorgangers en tijdgenoten als Schein, Victoria en Lotti. Moderne componisten als Arvo Pärt en Knut Nystedt lieten zich op hun beurt weer inspireren door deze oude meesters en bouwden voort op de vormen die zij ontwikkeld hadden. En is dat dan niet droevig, die muziek? Jazeker, dat is zij, maar droevige muziek is nu eenmaal de allermooiste muziek. Centraal staat het Stabat Mater van João Rodrigues Esteves.
**********************************************************************************
Totentanz 2 november 2013 en 3 november 2013, Een concert met als thema rouwen en herdenken onder de titel Totentanz. De Totentanz van Distler, aangevuld met beelden van het gelijknamige schilderij uit Lübeck waarop Distler zijn 14 korte composities heeft gebaseerd. Met spreekgedeelten door acteur Stijn Westenend en fluitsolo’s door Hylke Wijchers. Tevens het Requiem van Howells, een bijzonder stuk met enkele 8-stemige delen. Aangebuld met de stukken ‘Selig sind die Toten’ en ‘We remember them’.
**********************************************************************************
Hollandse Nieuwe Zondag 14 april 2013, St. Fransiscus Xaveriuskerk, Amersfoort Zondag 21 april 2013, Oude kerk, SoestMuziek van Nederlandse componisten uit de 20e en 21e eeuw met koorstukken van Ton de Leeuw (Prière en Missa Brevis), Herman Strategier (Trois chansons), Daan Manneke (Psaume 121), Jurriaan Andriessen (Sonnet 43), Albert de Klerk (Pater Noster) en Joost Kleppe (The sick rose). Er zijn drie premières van huidige actieve componisten: Hans Bakker (Canto 33), Jule Zuiderbaan (Uzes) en George Bretz (Gelukkig die wonen). De koorstukken worden aangevuld met muziek van accordeonist Vincent van Amsterdam.
**********************************************************************************
A Ceremony of Carols Zaterdag 15 december 2012, Johanneskerk, Amersfoort Zondag 16 december 2012, Oude kerk, SoestKerstconcert met medewerking van harpiste Annemieke Breunesse. Naast Ceremony of Carols werden ook bekende en minder bekende kerstliederen gezongen, onder andere van van Rutter, Tallis en Tavener. De koorwerken werden afgewisseld met harpmuziek.
**********************************************************************************
Lieder im Freien zu singen Zondag 17 juni 2012, Koetshuis van Buitenplaats Heiligenberg, LeusdenEen vrolijk culinair zomerconcert met muziek uit de romantiek. Werken van Johannes Brahms, Felix Mendelssohn, Camille Saint-Saëns, Edward Elgar en Arthur Sullivan.
**********************************************************************************
Le Chant des Oiseaux Zaterdag 10 maart 2012, Dorpskerk, Leusden-Zuid Zondag 11 maart 2012, Oud-Katholieke kerk, AmersfoortEen lenteconcert met vogels als inspiratiebron. Liederen uit de Franse, Italiaanse, Duitse en Engelse renaissance en barok, van onder andere: Thomas Tallis (ca. 1505-1585), Orlando Gibbons (1583-1625), Clément Janequin (1485-1558) en Claudio Monteverdi (1567-1643). Met medewerking van Guido de Wijs – voordracht van teksten en gedichten
**********************************************************************************
Albion rules Zaterdag 5 november 2011, Inham, Hoogland Zondag 6 november 2011, Johanneskerk, AmersfoortEen tijdreis naar Good Old England in de 17e eeuw, met muziek van onder andere William Byrd (1540-1623), Thomas Tomkins (1573-1656), Orlando Gibbons (1583-1625), Henry Purcell (1659-1695) en John Dowland (1563-1626). Met medewerking van Jaap Jan Steensma – orgel
**********************************************************************************
Come, ye shepherds Zondag 19 juni 2011, Koetshuis van Buitenplaats Heiligenberg, LeusdenEen theeconcert met Engelse madrigalen en diverse catches (canons).
**********************************************************************************
Passieconcert Zaterdag 2 april 2011, Oude Kerk Soest, Zondag 3 april 2011, Johanneskerk, AmersfoortEen passieprogramma met onder andere de Responsoriën en het Stabat Mater van František Ignác Tůma (1704-1774) en het negenstemmige Miserere van Gregorio Allegri (1582-1652). Met medewerking van Hesther Oor – sopraan, Roeland Gerritsen – bas, Jaap Jan Steensma – orgel en Briain Jansen – cello
**********************************************************************************
Kerst rond de Noordzee Woensdag 22 december 2010, St. Fr. Xaveriuskerk, AmersfoortKerstmuziek uit landen rond de Noordzee. Van de Vlaamse Louis Toebosch (1916-2009) en Guilielmus Messaus. De Nederlandse Jan Pieterszoon Sweelinck. De Duitse Michael Praetorius, de Noorse Henrik Ødegård (1955) en diverse Engelse Carols. Met medewerking van fluittrio Mimosa
**********************************************************************************
Allons, allons! Zaterdagavond 25 september 2010, Maria Christinakerk, Den Dolder Zondagmiddag 26 september 2010, De Inham, HooglandFranse barokmuziek aan het hof van Zonnekoning Lodewijk XIV. Met onder andere het spektakelstuk La Grotte de Versailles voor koor, solisten en orkest van Jean-Baptiste Lully (1632 – 1687). Aangevuld met tijdgenoten, zoals Guillaume Bouzignac (ca. 1587 – ca. 1643), Jean-Henry d’Anglebert (ca. 1630 – 1691) en Marc-Antoine Charpentier (1643 – 1704). Met medewerking van Joyce Vermeer – sopraan, Pleun Sluiter – sopraan, Maarten van Oosterom – tenor/haute contre, Cor van Scheltinga – tenor, Jan Kruisselbrink – bas/bariton, Jeroen Heijungs – klavecimbel en Barokensemble Amer Consort
**********************************************************************************
Meesters van de Duitse Barok Zondag 14 februari 2010, Oude Kerk, Soest Zaterdag 20 februari 2010. St. Joriskerk, Amersfoort (in de hofconcertenserie)Werken van Schütz, Buxtehude, J.M. Bach, Kuhnau, J.L Bach en J.S. Bach. Met medewerking van Else-Linde Buitenhuis – sopraan, Jeroen Spitteler – tenor, Mitchell Sandler – bas en Barokensemble Amer Consort
**********************************************************************************
(Ven)ite missa est Zaterdag 18 april 2009, De Inham, Hoogland Zondag 19 april 2009, Oude Kerk, SoestEen programma opgebouwd als een Latijnse hoogmis, met delen uit het Kyrie van William Byrd naast Prière van Ton de Leeuw, I Am the True Vine van Arvo Pärt, Silence and Music van Ralph Vaughan Williams en Sleep van Eric Whitacre.
**********************************************************************************
St. Cecilia’s Day 22 november 2008, Johanneskerk, Amersfoort 23 november 2008, Oude Kerk, SoestEen ode aan St Cecilia rond de werken Hymn to St. Cecilia (1942) van Benjamin Britten en Welcome to all the pleasures (Ode for St. Cecilia’s Day, 1683) van Henry Purcell. Met medewerking van: Andrew Hallock – countertenor, Ben Eastley – tenor, Jussi Lehtipuu – bariton, David Jansen – orgel en Barokensemble Eik en Linde
**********************************************************************************
Duitse Romantiek Zaterdag 12 april 2008, Oude Kerk, Soest Zondag 13 april 2008, Fr. Xaveriuskerk, Amersfoort Zaterdag 19 april 2008, St. Theresiakerk, MaarnLiederen uit de Duitse romantiek van Felix Mendelssohn Bartholdy, Johannes Brahms, Louis Spohr en Niels Gade. Met medewerking van Kevin van den Berg en Jordy Vogelzang – voordracht van Nederlandse Romantische poëzie
**********************************************************************************
J.S. Bach en omgeving Zaterdag 18 november 2007 – Oude Kerk, Soest Zondag 17 november 2007 – Fr. Xaveriuskerk, AmersfoortMuziek van Jan Pieterszoon Sweelinck, Heinrich Schütz, Johann Hermann Schein, Johann Bach, Dietrich Buxtehude en J.S. Bach. Met medewerking van Alfrun Schmidt – sopraan, Andrew Hallock – countertenor, Christopher Kale – tenor, Jussi Lehtipuu – bariton, Sanne Vos en Elisabeth Opsahl – blokfluit, Terry Pratt en Jan Kaldeway – viola da gamba, Diederik van Dijk – cello en David Jansen – orgel
**********************************************************************************
Réveillez-vous, cœurs endormis Zaterdag 2 juni 2007, Oud-Katholieke Kerk, Amersfoort Zondag 10 juni 2007, Oude Kerk, SoestEen Frans programma met muziek van onder andere Clément Janequin (1485 – 1558), Alphons Diepenbrock (1862 – 1921), Claude Debussy (1862 – 1918) en Gabriel Fauré.
**********************************************************************************
Petite messe solennelle van Rossini 11 november 2006, Fr. Xaveriuskerk, AmersfoortDe Petite messe solennelle van Gioacchino Rossini (1792 – 1868). Met medewerking van Alfrun Schnid – sopraan, Elsbeth Gerritsen – alt, Mark Omvlee – tenor, Mitchell Sandler – bas, Gerrie Meijers – piano en Wim Dijkstra – harmonium
**********************************************************************************
Five Flower Songs Zaterdag 11 maart 2006, Oud-Katholieke Kerk, AmersfoortDe Five Flower Songs van Benjamin Britten (1913 – 1976) en andere liederen over lente, natuur en liefde, onder andere van Josquin des Prés (ca. 1450 – 1521), Claudio Monteverdi (1567 – 1643) en Felix Mendelssohn-Bartoldy (1809-1847). Met medewerking van Israel Golani – luit
**********************************************************************************